companylogo
  • Behandelingen

Wortelpuntbehandeling

Vooraf

In overleg met uw tandarts bent u verwezen voor een wortelpuntbehandeling, ook wel apexresectie genoemd. Dit kan zijn omdat een tand of kies ondanks een wortelkanaalbehandeling pijnklachten geeft, maar kan ook preventief om klachten te voorkomen. Op de röntgenfoto van de tand of kies die bij Uw tandarts is gemaakt, is vaak een zwart bolletje te zien aan de wortelpunt: dit is ontsteking en kan vervelende klachten geven.

De afspraak

Wanneer u zich meldt voor behandeling op de polikliniek wordt uw verwijsbrief in ontvangst genomen en wordt indien nodig nog een röntgenfoto gemaakt die de grootte van de ontsteking aan de wortelpunt duidelijk weergeeft.

Voor de behandeling geeft de kaakchirurg u een plaatselijke verdoving die enkele minuten inwerkt. Deze verdoving zorgt ervoor dat de behandeling pijnloos verloopt. U krijgt een laken over de borst en ogen die u beschermt tegen de felle lamp en ervoor zorgt dat wij steriel kunnen werken.

Wanneer de verdoving is getest, wordt begonnen met het aan de kant schuiven van tandvlees dat over de wortelpunt ligt. Vervolgens wordt een gaatje naar de wortelpunt geboord. Dit gebeurt met een boortje. De ontsteking wordt verwijderd en de onderste punt van de wortel wordt klaargemaakt voor een afsluitende vulling.

Na het aanbrengen van de afsluitende vulling wordt het wondje verzorgd. Er wordt gespoeld met zout water, en het wondje wordt gehecht. Deze hechtingen lossen op na vijf tot zeven dagen. Aan het eind van de behandeling maken wij een controle röntgenfoto van de behandelde tand of kies. Deze foto versturen wij digitaal naar uw tandarts.

Na de behandeling

De plaatselijke verdoving is na twee tot vier uur uitgewerkt. U kunt dan napijn krijgen. Daarom kunt het beste al voor de verdoving is uitgewerkt een eerste pijnstiller innemen. U heeft hierover instructie van de kaakchirurg en de assisterende gekregen. Vaak krijgt u een recept mee.

Door de behandeling kan uw wang of lip een beetje gaan zwellen. Deze zwelling is na twee dagen het grootst en neemt daarna weer langzaam af. Dit is een normaal gevolg van de ingreep. Het koelen van de wang voorkomt mogelijk zwelling en is vaak erg aangenaam.

Verdere verzorging

Het is beter om de eerste vijf dagen na de behandeling de behandelde tand of kies niet te poetsen. Met name het tandvlees boven de kies moet u ontzien. U kunt alle andere tanden en kiezen gewoon poetsen. De eerste twee dagen kunt u het beste zachte voeding gebruiken. Ook is het beter om de eerste dagen niet te roken, omdat de hete rook de wondgenezing verstoort.

De kleine holte in het kaakbot op de plaats waar de ontsteking is verwijderd, vult zich na drie tot zes maanden weer op met bot. Uw tandarts kan dit bij een volgend bezoek controleren met een röntgenfoto.

Locatie Deventer

Deventer Ziekenhuis